Jak opanować Small Talk? Poznaj 6 najważniejszych wskazówek.

Small talk to nic innego jak krótka pogawędka na niezobowiązujące, błahe tematy. Jednak dla wielu kursantów prowadzenie takiej rozmowy sprawia kłopot. Zawstydzające momenty ciszy, brak tematów do rozmowy lub słownictwa w danym temacie sprawia, że kursanci  wolą unikać takich sytuacji. Jednak w szczególności w środowisku pracy, gdzie spotkania zarówno formalne jak i takie przy kawie są codziennością, nie ma innej rady trzeba się przełamać. Od tego będą zależeć nasze relacje oraz wizerunek.

Kilka wskazówek  jak zacząć i krok po kroku opanować small talk:

1) Bądź na bieżąco – śledź aktualności ,wydarzenia kulturalne, sportowe. Warto wiedzieć jakie filmy w kinie i seriale są popularne nawet jeśli nie spędzasz weekendów przed telewizorem. Dlatego dobrym pomysłem jest czytanie wiadomości, magazynów oraz przeglądanie ciekawostek w Internecie.

2) Poszerzaj zakres słownictwa– kursanci bardzo często skarżą się, że pomimo, że czują się świetnie w posługiwaniu się językiem branżowym mają problem z rozmową na codzienne tematy związane z czasem wolnym, rozrywką sportem. Dlatego warto uczyć się słownictwa które może nam się przydać np. z fanem motoryzacji lub sportu. Czasem warto także zwrócić uwagę na ile potrafimy rozmawiać np. o pogodzie.

3) Unikaj niebezpiecznych tematów– polityka, religia, wynagrodzenie, sprawy osobiste, problemy zdrowotne to tematy na które nie rozmawiamy, w łatwy sposób mogą przerodzić się w kłótnie, spowodować że ktoś poczuje się urażony lub zawstydzony. Warto także unikać narzekania i negatywnego nastawienia, z pewnością pomoże to nawiązać lepszy kontakt.

4) Tematy na TAK! Czas wolny, pogoda, sport, zainteresowania to uniwersalne tematy, które nie zabiją rozmowy. Swobodnie możemy rozmawiać o mediach, wakacjach i o rodzinie – tutaj bardzo ogólnie i lepiej powiedzieć coś o sobie niż zadawać pytania. Dobrym tematem są też celebryci – o nich możemy plotkować dowolnie. Wspólni znajomi są dobrym punktem zaczepienia – ale na pewno nie możemy o nich plotkować.

5) Zbyt dużo pytań– taka sytuacja ma miejsce dość często, szczególnie kiedy chcemy uniknąć kłopotliwej ciszy i zadajemy rozmówcy jedno pytanie za drugim, często niepowiązane ze sobą pytania o pracę. Sprawia to wrażenie jakbyśmy przeprowadzali wywiad i nasz rozmówca może się poczuć atakowany. Jak z tego wybrnąć? Zamiast zadawać kolejne pytanie, wyraź zainteresowanie, skomentuj odpowiedź lub podziel się podobnym doświadczeniem, możesz też zadać kolejne pytanie, ale powinno ono dotyczyć odpowiedzi – dzięki temu konwersacja nabierze tempa.

6) Bądź dobrym słuchaczem– bardzo często tak bardzo skupiamy się na tym co powiedzieć, że nie słuchamy aktywnie, mówimy o sobie za dużo nie skupiając się na tym co ma do powiedzenia nasz rozmówca. Jeśli pozwolimy rozmówcy wyrazić swoją opinię ,wyrażając zainteresowanie, a nie przerywając mu, zyskamy czas na zastanowienie co odpowiedzieć lub jakie pytanie zadać.

small-talk po angielsku

Przydatne zwroty:

Jak zacząć rozmowę w różnych sytuacjach:

  • Haven’t we met somewhere before? Czy już gdzieś się spotkaliśmy wcześniej?
  • Morning! We always have coffee at the same time but we’ve never spoken before, my name’s Monica. Dzień dobry, zawsze pijemy kawę w tym samym czasie, ale nigdy wcześniej nie rozmawialiśmy/ rozmawiałyśmy, mam na imię Monika.
  • Mind if I join you? Miałbyś coś przeciwko, jeśli się dołączę/dosiądę? Mógłbym/mogłabym się dołączyć?
  • Hi Tom! How are things going in the HR department? Cześć Tom jak leci w kadrach/HR?
  • I heard you were thinking about selling your car, have you already sell it? Słyszałem/Słyszałam że myślisz o sprzedaży samochodu, sprzedałeś już?
  • How has your day been so far? Jak Ci mija dzień?
  • The day is almost over, what are you planning to do after work? Już prawie koniec (dnia), co planujesz robić po pracy?
  • Mark, long time no see, it must be 2 years or so!. Mark, kopę lat ( lub po prostu dawno się nie widzieliśmy) na pewno jakieś 2 lata! Wskazówka: Staraj się odpowiadać na pytania w więcej niż jednym zdaniu, dzięki temu konwersacja potoczy się naturalnie.
  • How do you like our new office? Jak Ci się podoba nasze nowe biuro?
  • I find it very spacious and bright, that’s a really nice change, and I saw you have a fine view from your meeting room. Uważam że jest bardzo przestronne i jasne, to naprawdę świetna zmiana! I widziałem/widziałam, że macie ładny widok z pokoju konferencyjnego.

 

Podobne pytania:

  • How are you enjoying the conference? Jak Ci się podoba konferencja?
  • How do you know Steve? Skąd znasz Steva?
  • Have you been to Kraków before? Byłeś/Byłaś już kiedyś w Krakowie?
  • Did you find getting here alright? Dojechałeś/aś tu bez problemu?

Jak zmienić temat:

  • While we’re on the subject of marketing, how is your social media campaign going? Jak już jesteśmy w temacie marketing, jak Twoja kampania w mediach społecznościowych?
  • Speaking of summer, where are your plans for this year? Mówiąc o lecie, jakie masz plany na ten rok?
  • Before I forget, how was the last conference in Berlin? Zanim zapomnę, jak było na konferencji w Berlinie?
  • By the way, did I tell you we’re going to launch our new product next week? A tak na marginesie, mówiłam/em, że wypuszczamy nowy produkt w przyszłym roku?

Jak okazać zainteresowanie:

  • Yes, I see exactly what you mean. Tak, rozumiem dokładnie co masz na myśli.
  • True, I see what you’re saying. Prawda, rozumiem o czym mówisz.
  • How interesting! Ale ciekawe/interesujące!
  • Sorry to hear that. Przykro mi to słyszeć.
  • That’s great/ wonderful/ fantastic/terrible! To świetnie/wspaniale/ fantastycznie/okropnie!

Jak zakończyć rozmowę (a czasem naprawdę musimy):

  • Anyway, I have to go now. W każdym razie, muszę już iść.
  • It was nice talking to you. Miło było z Tobą porozmawiać.
  • Good to talk to you! Miło/dobrze było porozmawiać.
  • Talk to you soon, no doubt. Porozmawiamy wkrótce, bez wątpienia.
  • I’ve got to go to see someone. Muszę już iść zobaczyć się z kimś.
  • I’ve got to go to a meeting. Muszę iść na spotkanie.

Warto wiedzieć:

  • To make small talk – to have a conversation about unimportant things and everyday issues.
  • To have a chat – to have a informal, friendly conversation
  • To exchange words– to talk to someone  for a short time.
  • To talk business – to discuss work and business, professional issues.

I pamiętaj! Prowadzenie small talk to umiejętność którą można wyćwiczyć i to w każdym języku! Nie tylko osoby uczące się języka obcego miewają kłopot z rozpoczęciem rozmowy i zadawaniem odpowiednich pytań i aktywnym słuchaniem. Praktykuj tak często jak to możliwe, zaczynaj małymi krokami a na pewno się rozkręcisz.