Small talk to nic innego jak krótka pogawędka na niezobowiązujące, błahe tematy. Jednak dla wielu kursantów prowadzenie takiej rozmowy sprawia kłopot. Zawstydzające momenty ciszy, brak tematów do rozmowy lub słownictwa w danym temacie sprawia, że kursanci wolą unikać takich sytuacji. Jednak w szczególności w środowisku pracy, gdzie spotkania zarówno formalne jak i takie przy kawie są codziennością, nie ma innej rady trzeba się przełamać. Od tego będą zależeć nasze relacje oraz wizerunek.
Na skróty
ToggleKilka wskazówek jak zacząć i krok po kroku opanować small talk:
1) Bądź na bieżąco – śledź aktualności ,wydarzenia kulturalne, sportowe. Warto wiedzieć jakie filmy w kinie i seriale są popularne nawet jeśli nie spędzasz weekendów przed telewizorem. Dlatego dobrym pomysłem jest czytanie wiadomości, magazynów oraz przeglądanie ciekawostek w Internecie.
2) Poszerzaj zakres słownictwa– kursanci bardzo często skarżą się, że pomimo, że czują się świetnie w posługiwaniu się językiem branżowym mają problem z rozmową na codzienne tematy związane z czasem wolnym, rozrywką sportem. Dlatego warto uczyć się słownictwa które może nam się przydać np. z fanem motoryzacji lub sportu. Czasem warto także zwrócić uwagę na ile potrafimy rozmawiać np. o pogodzie.
3) Unikaj niebezpiecznych tematów– polityka, religia, wynagrodzenie, sprawy osobiste, problemy zdrowotne to tematy na które nie rozmawiamy, w łatwy sposób mogą przerodzić się w kłótnie, spowodować że ktoś poczuje się urażony lub zawstydzony. Warto także unikać narzekania i negatywnego nastawienia, z pewnością pomoże to nawiązać lepszy kontakt.
4) Tematy na TAK! Czas wolny, pogoda, sport, zainteresowania to uniwersalne tematy, które nie zabiją rozmowy. Swobodnie możemy rozmawiać o mediach, wakacjach i o rodzinie – tutaj bardzo ogólnie i lepiej powiedzieć coś o sobie niż zadawać pytania. Dobrym tematem są też celebryci – o nich możemy plotkować dowolnie. Wspólni znajomi są dobrym punktem zaczepienia – ale na pewno nie możemy o nich plotkować.
5) Zbyt dużo pytań– taka sytuacja ma miejsce dość często, szczególnie kiedy chcemy uniknąć kłopotliwej ciszy i zadajemy rozmówcy jedno pytanie za drugim, często niepowiązane ze sobą pytania o pracę. Sprawia to wrażenie jakbyśmy przeprowadzali wywiad i nasz rozmówca może się poczuć atakowany. Jak z tego wybrnąć? Zamiast zadawać kolejne pytanie, wyraź zainteresowanie, skomentuj odpowiedź lub podziel się podobnym doświadczeniem, możesz też zadać kolejne pytanie, ale powinno ono dotyczyć odpowiedzi – dzięki temu konwersacja nabierze tempa.
6) Bądź dobrym słuchaczem– bardzo często tak bardzo skupiamy się na tym co powiedzieć, że nie słuchamy aktywnie, mówimy o sobie za dużo nie skupiając się na tym co ma do powiedzenia nasz rozmówca. Jeśli pozwolimy rozmówcy wyrazić swoją opinię ,wyrażając zainteresowanie, a nie przerywając mu, zyskamy czas na zastanowienie co odpowiedzieć lub jakie pytanie zadać.
Przydatne zwroty:
Jak zacząć rozmowę w różnych sytuacjach:
- Haven’t we met somewhere before? Czy już gdzieś się spotkaliśmy wcześniej?
- Morning! We always have coffee at the same time but we’ve never spoken before, my name’s Monica. Dzień dobry, zawsze pijemy kawę w tym samym czasie, ale nigdy wcześniej nie rozmawialiśmy/ rozmawiałyśmy, mam na imię Monika.
- Mind if I join you? Miałbyś coś przeciwko, jeśli się dołączę/dosiądę? Mógłbym/mogłabym się dołączyć?
- Hi Tom! How are things going in the HR department? Cześć Tom jak leci w kadrach/HR?
- I heard you were thinking about selling your car, have you already sell it? Słyszałem/Słyszałam że myślisz o sprzedaży samochodu, sprzedałeś już?
- How has your day been so far? Jak Ci mija dzień?
- The day is almost over, what are you planning to do after work? Już prawie koniec (dnia), co planujesz robić po pracy?
- Mark, long time no see, it must be 2 years or so!. Mark, kopę lat ( lub po prostu dawno się nie widzieliśmy) na pewno jakieś 2 lata! Wskazówka: Staraj się odpowiadać na pytania w więcej niż jednym zdaniu, dzięki temu konwersacja potoczy się naturalnie.
- How do you like our new office? Jak Ci się podoba nasze nowe biuro?
- I find it very spacious and bright, that’s a really nice change, and I saw you have a fine view from your meeting room. Uważam że jest bardzo przestronne i jasne, to naprawdę świetna zmiana! I widziałem/widziałam, że macie ładny widok z pokoju konferencyjnego.
Podobne pytania:
- How are you enjoying the conference? Jak Ci się podoba konferencja?
- How do you know Steve? Skąd znasz Steva?
- Have you been to Kraków before? Byłeś/Byłaś już kiedyś w Krakowie?
- Did you find getting here alright? Dojechałeś/aś tu bez problemu?
Jak zmienić temat:
- While we’re on the subject of marketing, how is your social media campaign going? Jak już jesteśmy w temacie marketing, jak Twoja kampania w mediach społecznościowych?
- Speaking of summer, where are your plans for this year? Mówiąc o lecie, jakie masz plany na ten rok?
- Before I forget, how was the last conference in Berlin? Zanim zapomnę, jak było na konferencji w Berlinie?
- By the way, did I tell you we’re going to launch our new product next week? A tak na marginesie, mówiłam/em, że wypuszczamy nowy produkt w przyszłym roku?
Jak okazać zainteresowanie:
- Yes, I see exactly what you mean. Tak, rozumiem dokładnie co masz na myśli.
- True, I see what you’re saying. Prawda, rozumiem o czym mówisz.
- How interesting! Ale ciekawe/interesujące!
- Sorry to hear that. Przykro mi to słyszeć.
- That’s great/ wonderful/ fantastic/terrible! To świetnie/wspaniale/ fantastycznie/okropnie!
Jak zakończyć rozmowę (a czasem naprawdę musimy):
- Anyway, I have to go now. W każdym razie, muszę już iść.
- It was nice talking to you. Miło było z Tobą porozmawiać.
- Good to talk to you! Miło/dobrze było porozmawiać.
- Talk to you soon, no doubt. Porozmawiamy wkrótce, bez wątpienia.
- I’ve got to go to see someone. Muszę już iść zobaczyć się z kimś.
- I’ve got to go to a meeting. Muszę iść na spotkanie.
Warto wiedzieć:
- To make small talk – to have a conversation about unimportant things and everyday issues.
- To have a chat – to have a informal, friendly conversation
- To exchange words– to talk to someone for a short time.
- To talk business – to discuss work and business, professional issues.
I pamiętaj! Prowadzenie small talk to umiejętność którą można wyćwiczyć i to w każdym języku! Nie tylko osoby uczące się języka obcego miewają kłopot z rozpoczęciem rozmowy i zadawaniem odpowiednich pytań i aktywnym słuchaniem. Praktykuj tak często jak to możliwe, zaczynaj małymi krokami a na pewno się rozkręcisz.